Ambassade van België in Kroatië
Home Diefstal of verlies van identiteitsdocumenten

Diefstal of verlies van identiteitsdocumenten

Belgische staatburgers op reis in Kroatië:

Indien uw Belgische identiteitskaart of Belgisch paspoort werd gestolen of verloren is en u niet beschikt over een ander identiteitsdocument dat u toelaat om uw reis in Kroatië of binnen / buiten de Europese Unie verder te zetten - met name een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart  :

  1. bel dan gratis de helpdesk DOC STOP 00800 21232123 om ze te blokkeren.
  2. Enkel en alleen in geval van diefstal aangifte doen bij het plaatselijk politiekantoor die u een attest van diefstal zal afleveren (dit  document is noodzakelijk voor het verkrijgen van een voorlopig paspoort).
  3. neem nadien contact op met de Ambassade in Zagreb of met éen van de ereconsulaten (Split, Opatija, Dubrovnik - afhankelijk van uw locatie in Kroatië) die u een tijdelijk paspoort zal afleveren op voorlegging van :
  • 2 identiteitsfoto’s
  • attest van diefstal dat werd afgeleverd door de lokale politie
  • 10 Euro in cash (paspoort geldig voor één (1) maand). Uitzonderlijk kan een paspoort met een geldigheid van één (1) jaar worden afgeleverd. Prijs : 50 Euro in cash

Opgelet :

  • de Ambassade en de ereconsulaten kunnen enkel betalingen in cash en in Euro ontvangen.
  • betalingen met de bankkaart zijn niet mogelijk.

U kunt de Ambassade ook buiten de werkuren en in geval van nood contacteren via het wachtnummer : +385 98 203 044 of met éen van de ereconsulaten (Split, Opatija, Dubrovnik - afhankelijk van uw locatie in Kroatië).

Bij terugkomst in België moet u dit tijdelijk paspoort inleveren aan uw gemeente en een nieuwe identiteitskaart of een nieuw paspoort aanvragen. 

 

Staatsburgers van het Groothertogdom Luxemburg op reis in Kroatië:

Indien uw Luxemburgse identiteitskaart of Luxemburgs paspoort werd gestolen of is verlorenen en u niet beschikt over een ander identiteitsdocument dat u toelaat om uw reis in Kroatië of binnen / buiten de Europese Unie verder te zetten - met name een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart  :

  1. Enkel en alleen in geval van diefstal aangifte doen bij het plaatselijk politiekantoor die u een attest van diefstal zal afleveren (dit  document is noodzakelijk voor het verkrijgen van een ETD (emergency travel document) op de Ambassade).
  2. neem nadien contact op met onze Ambassade in Zagreb die u een ETD zal afleveren op voorlegging van :
  • 2 identiteitsfoto’s
  • attest van diefstal dat werd afgeleverd door de lokale politie
  • 10 Euro in cash (ETD is geldig voor 15 dagen en laat u enkel toe om terug te reizen naar Luxemburg/het EU-land waar uw woont)

Opgelet :

  • de Ambassade kan enkel betalingen in cash en in Euro ontvangen.
  • betalingen met de bankkaart zijn niet mogelijk.
  • de ereconsulaten in Dubrovnik, Split en Opatija zijn niet bevoegd om ETD’s af te leveren!

U kunt de Ambassade ook buiten de werkuren en in geval van nood contacteren via het wachtnummer : +385 98 203 044.

Bij terugkomst in Luxemburg (of in uw EU-land van woonst) moet u het ETD inleveren aan uw gemeente en een nieuwe identiteitskaart of een nieuw paspoort aanvragen. 

 

Belgische staatburgers op reis in Bosnië-Herzegovina :

In geval van diefstal/verlies, en indien u niet beschikt over een ander identiteitsdocument dat u toelaat om uw reis verder te zetten :

  1. bel eerst gratis de helpdesk DOC STOP 00800 21232123 om ze te blokkeren.
  2. Enkel en alleen in geval van diefstal aangifte doen bij het plaatselijk politiekantoor die u een attest van diefstal zal afleveren (dit  document is noodzakelijk voor het verkrijgen van een ETD (emergency travel document) op de Ambassade van Nederland in Sarajevo).
  3. neem nadien contact op met de Ambassade van Nederland in Sarajevo op +387 33 56 260 om via hun website een afspraak te maken tijdens de openingsuren (van maandag - donderdag van 09u00 tot 12u00).
  4. de NL Ambassade kan u een ETD afleveren dat u enkel toestaat om naar België / het EU-land waar u woont terug te keren. Dit document is slechts 15 dagen geldig en wordt afgeleverd mits toelating van de Belgische Ambassade in Zagreb en op voorlegging van:
  • 2 identiteitsfoto’s
  • attest van diefstal dat werd afgeleverd door de lokale politie
  • 91 BAM (U kunt betalen in cash of met een bankkaart)

Bij terugkomst in België moet u dit document inleveren aan uw gemeente en een nieuwe identiteitskaart of een nieuw paspoort aanvragen. 

 

Belgische staatsburgers die wonen in Kroatië of Bosnië-Herzegovina en ingeschreven zijn in de Ambassade in Zagreb:

Neem contact op met de Ambassade van België in Zagreb om een nieuwe identiteitskaart of een nieuw biometrisch paspoort aan te vragen. U kunt de Ambassade ook buiten de werkuren en in geval van nood contacteren via het wachtnummer : +385 98 203 044.

 

Belgische staatburgers op reis in Slovenië:

In geval van diefstal/verlies, is het afleveren van reisdocumenten geen bevoegdheid van de Belgische Ambassade in Zagreb maar van de Belgische Ambassade in Wenen. Voor verdere informatie kunt u het ereconsulaat van België in Ljubljana contacteren.